elinenargentina.blogg.se

2014-03-20
23:42:24

Ett lite argt inlägg

Jag har som sagt bott i Argentina i 7 månader. Det absolut mesta har jag vant mig vid. Men vissa saker kan jag inte vänja mig vid. 
 
Idag så var jag förbi på sjukhuset för att få ett intyg på att jag är frisk och kry. precis ett sånt intyg som jag har behövt göra så många gånger för YFU och CISV. Typ lyssna lungor och hjärta, väga mig och typ prata lite allmänt om välmående. Det var i alla fall vad jag trodde att de skulle göra. Det som de sedan gjorde var egentligen inget av de ovan. De kollade mitt EKG med en liten apparat jag fick hålla i handen och sedan gick de igenom min vacinacionshistorik, och upptäckte att jag inte hade tagit en vaccination (tror det var difteri) som de i Argentina tar påfyllnadsdos när de är 16 vilket jag inte har gjort, för jag är svensk. Sedan så vill de även vacinera mig mot influensan. Jag är inte i riskgruppen, och har jag överlvt så här länge så känns det lite onödigt att behöva vacinera mig nu. Jag kom till och md hit när det var vinter... Men de verkar hur som tycka att vaccin är en strålande idée. fortsättning följer kan man väll säga på den! 
 
Sedan så åkte vi vidar för att skriva in mig på den kurs jag ska läsa på universitetet. När vi kommer fram får vi reda på att inskrivningstiden var slut (men det gick bra ändå). Annledningen att vi var sena var just för att fixa med dessa papper som skolan ville ha, som det sedan visade sig att de inte alls behövde. Argentina och papper. Jag blir så trött på det! Och sedan när Adri säger "ja, men det är faktiskt så här det funkar" blir jag helt matt. Jag vet att det är så här det funkar i Argentina, att man får breddospencelin för en infection på foten, och att man åker till sjukhuset när man har 38 C feber. Att man måste ha alla papper, mer av princip än av ren användning. Att det är så det funkar här. Men jag blir ändå trött på det. Just den delen har jag inte vant mig vid. 
 
Men nu är jag hemma. Har blivit inskriven och doktorn kom fram till att jag mår bra, att jag borde dricka mer mjölk och äta frukost (vilket jag gärna gör så länge frukosten inte är kakor eller ostkex med marmelad). Hade ett fint samtal med underbar Pollan idag och studerat. Blir fett stolt att jag kan läsa på universitetsnivå (argentinsk unversitetsnivå) och förstå typ 90%. Puss. 
Kommentarer:
2014-03-21 @ 17:04:15
#1: Kerstin Ellenfors

För någon vecka sedan i Svenska Dagbladet så var det en mycket bra, stor, artikel om argentinsk sjukvård. Det var en svensk journalist som bott flera år i Argentina som skulle få barn med sin argentinske man. Då uppdagades det att hon inte hade sjukförsäkring. Hennes man trodde att hon naturligtvis hade försäkring. Och hon var ju van vid Sverige så hon hade inte tänkt på det. I Argentina så förlöstes en mycket stor andel (jag tror det var över 40%) med kejsarsnitt för det tjänade sjukhusen på om man har försäkring. Man klipper väldigt många mammor för att det ska gå fortare och man ger dropp i mycket hög utsträckning. På det allmänna sjukhuset var det rena skräcken... fick föda flera i samma sal, blodigt, ingen bedövning. Nu fick väl du möta den sjukvården när man har försäkring...
Försök hitta artikeln! Där ser man vad som händer i ett samhälle som faller isär...

2014-03-22 @ 08:26:46
#2: Katarina Palm

Så härligt att följa dig på bloggen.
Att läsa om dina äventyr, upplevelser och reflektioner. Hoppas så att du får spännande erfarenheter från universitetet och nya vänner även där. (Får kanske inte säga det men jag viskar i alla fall "längtar efter dig"😘😘😘)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: