elinenargentina.blogg.se

2014-03-01
19:23:38

Februari

Så har det gått och blivit mars. Vad hände med tiden egentligen? Jag vet att jag inte borde har sån himla fascination över tiden men hela mitt liv så har jag delat upp tiden i innan, under och efter. Till exempel så befinner jag mig just nu under mitt utbytesår, efter grundskolan, och innan sommarlovet. Jag räknar alltid tiden såhär och brukar föreställa mig hur det kommer att kännas att den tid som ja är ”under” nu (dvs utbytesåret) kommer att kännas när det är ”efter”. Det var så hypat innan och nu så känner man att det sakta, sakta, håller på att närma sig ett slut. Jag har varit här i mer 2/3 av mitt år och 110 dagar lyfter flyget från Buenos Aires.

Det jag känner om mitt liv här är att det rullar på så himla bra. Mycket har gått och blivit vardag och jag känner mig hemma. Allt som kändes så konstigt när jag kom hit känns nu rätt så naturligt. Det är ju helt självklart att man får godis istället för pengar när kassören inte har mynt och så klart man bara svänger förbi kompisen hus by the way. Har middag med kompisar klockan 23 en tisdag i februari har väll alla haft?

Jag mår så himla bra här och nu och njuter av att känna och få uppleva det finns så mycket som är så fint och så bra här. Så mycket härliga människor. Så mycket jag kommer sakna. Men det finns även en hel del saker jag längtar hem till. Jag klyvs i två. Jag vill bygga ett idealsamhälle med alla de människor jag älskar där alla kan göra precis det de gör och utvecklas som de vill. Där de inte ska finnas sexism eller ekonomiska orättvisheter och där alla kan dricka terere och når värmereglaget på duschen.  Ena stunden känner jag mig färdig med Argentina. Att jag skulle kunna åka hem nu. Nästa sekund känns det som att åka hem är det sista jag vill göra.

 

Saker jag ser fram emot när jag kommer hem:

Sova i min säng (med nya lakan, kom ihåg det mamma)

Duscha i vår dusch

Ha picknik med bästa, underbaraste och finaste Sara Eng i Vitabergsparken och sedan gå på spontanbio.

Ta ett glas vin med bästa Pauline och min fina fru

Åka iväg en vecka (eller halv vecka) med mamma till västkusten och bara koppla bort sig från allt

Åka till sommarkarsjö och prata med alla, men speciellt sunkan, om allt som hinner hända under ett år

Drick svenskt vatten

MARABOU

Tvinga mig hem till mina vänner och få dem att dricka terere

Ha Argentinska dag med Asado

Gå på cafe och dricka gott kaffe

Äta svensk mat som inte är friterad eller äts med ljust bröd

Höra allt som ni har och vill berätta för mig.

 

Och sedan yterligare en liten språkcheck. Jag talar inte flytande men har lättare för att tala spanska än egelska. Vet inte om jag kan fler ord men spanska känns och låter mer naturligt. Har inga problem att hänga med när mina vänner och familj snackar om olika ämnen (beror lite på ämne, lite svårt med massa olika religiösa ord och sekter men annars går det bra). Har svårt att hänga med när det är 10 pers som skriker och talar i mun på varandra men 5 pers som har en normal konversation hänger jag med i.

 Puss Elin

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: