elinenargentina.blogg.se

2014-01-24
23:04:12

den 16 januari 2014

Jag kan inte bestämma mig för om dagarna går fort eller långsamt. Ena stunden tycker jag att det var igår som det var 2013. Jag kan inte förstå att det redan har passerat halva janari. I nästa stund tycker jag att dagarna fram till den 19, dvs min halvtidsstolpe här i argentina segar sig fram. Det är inte så att jag väntar på att få åka hem eller att jag inte trivs. Det är bara det att den 19 känns som något viktigt datum, ungefär som att man rastlöst kan gå och vänta på 21 december för att sedan säga ”nu blir det ljusare” utan att de i sig egentligen har någon större påverkan på ens liv. 

Idag tog jag sovmorgon men när jag väl kom upp runt 11 så var jag ändå oerhört trött. Helt otroligt trött. Vad jag gjorde upp sen var inte så mycket. Hängde med Adri till apoteket. Upptäckte att jag fortfarande bara hade gått upp 7 kg i detta land (trodde att det var mer efter värdfamiljsbytet). Hjälpte till att laga lunch och sedan blev det siesta då jag rutinsenligt chattade med folk och var inne på internet. Jag ringde även till YFU Buenos Aires för att kolla upp hur det fungerar med resetillstånd. Jag har nämligen fått möjligheten att åka på ett CISV läger i Buenos Aires som JC (!!!!!!!!!!) Är så himla glad över detta att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Nu har jag fått godkänt att åka av båda mina familjer, den i Sverige och den i Argentina. Jag skickade även iväg den nödvändiga informationen till Buenos Aires och väntar nu bara på att få ett godkännande.

Runt 15:30 så blev det skype med mormor och mamma. Jag älskar verkligen oss kvinnor i denna familj (männen också, men min närmsta släkt har nu kommit sig att bestå av mest kvinnor). Och jag upptäcker att vi blir mer och mer lika ju äldre vi blir. Jag blir allt mer lik min egen moder och min moder har även kommit sig att bli mer lik sin moder. Mormor var mormor och vimsade på sitt vis men det var verkligen, verkligen roligt att se henne och att få prata med henne! Underbara mormor. Sedan var det kula att få höra mammas små funderingar som att hon till exempel komenterade det faktum att jag snart fyller 18 med ”ja, det ska bli intressant att se vad som händer då…. med (myndighet och bank) papprena!” och att vädret just nu var ”rätt så behagligt när temperaturen ligger runt -5 och det ä lite snö på marken” (att jag tycker att detta är kul beror nog på att jag bor i ett land där man sig ”brrr, lite kyligt idag, bara 23 grader”) men bäst av allt var när jag kommenterade min språkutveckling och mamma svarade med ”men Elin, vi har en drottning som har bott här i 50 år och hon kan fortfarande inte tal ”ren” svenska”. Älskar er så himla mycket.

När det var klart så åkte jag till min vän som jag inte har sätt på månader som Aldana. Ni som har koll på bloggen kanske minns att jag på en teater på engelska i typ oktober och det var senaste (och enda) gången som jag hade sett henne men idag sågs vi och det var verkligen roligt! Henne kommer jag absolut hänga med mer, och de sa jag förra gången också sen gick det månader. Men jag tror att vi faktiskt kommer att ses mer nu. Vi drack Terere, gick till Esso och köpte en cola och gick sedan runt och kollade lite allmänt på kläder. Runt 20 åkte jag hem och var med familjen. Hängde med dem, åt middag (Jag tror seriöst vi har ätit pizza 4 dagar i rad. I Argentina äter man inte pizza med ost, man äter ost med pizza) och sedan kröp jag och Adri till kojs. En rätt så nice dag helt enkelt. Puss! 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: