elinenargentina.blogg.se

2014-01-24
23:13:35

Reflektioner

Gud nu har jag hunnit samla på mig massor med tankar om mitt liv och denna kultur och vem jag är. Ett utbyte handlar så himla mycket om att lära sig saker om vem man själv är.

·      Allt som jag en gång skrev om att trafiken här är bra och trygg är fel. Det känns som att det varje vecka dör någon i en trafikolycka. Folk åker alldeles för fort och man åker alldeles för många på mopederna och i bilarna. Sedan så är det inte ovanligt att man kan ha drukigt lite öl eller fernet. Jag säger inte att folk kör fulla men det är mycket mer accepterat än i Sverige. Trots att det känns som att det är någon som dör varje vecka i Reco eller ave så ändrar man inte attityden i trafiken för det.

·      Frihet. Jag är så himla van att kunna göra som jag vill när jag vill men nu så fick jag inte gå ut då det är sent och imorgon är det måndag. I mina andra familjer är jag van vid att själv kunna få ta konsekvenserna av mitt betende själv. Att inte ha någon som bestämmer vad som är rätt och fel sak av mig att göra. Nu var det inte så längre och det är ovant att inte själv få bestämma. Men det är lärorikt att hamna i situationer man inte är van vid.

·      Hållbarhet. Allt här kostar i princip lika mycket som i Sverige. Kanske lite billigare här (men jag är också snål och kommer inte ihåg priser i Sverige) men det håller inte som de svenska produkterna gör! Allt faller sönder så fort man har fått det i princip. Oavsett om det är en byxdress eller hårsnoddar.

·      Halva tiden. Nu har jag passerat halvtid och allt känns så himla bra. Jag vill just nu inte åka hem till Sverige. Varför? Det är varmt. Jag är ledig. Allt här är på ett sätt mer avslappnat och man lever i nuet. Det finns ingen press på vad man borde och inte borde gör, väldigt svårt att förklara. Jag har ingen ”historia” fortfarande. Det finns fortfarande inga ”gränser” för vilka man kan och inte kan vara med. Nattklubbar.  Roliga vänner. Skolan. Men samtidigt saknar jag Sverige väldigt mycket. Jag saknar min familj och mina vänner, och som min svensk/argentinska vän sa ”my stuff”. I min drömvärld skulle jag väll bo någonting i still med varannan månad i vartdera land. Men det är ju inte möjligt på grund av ekonomi för att sedan inte prata om miljön. En sak är jag i princip säker på och det är att jag kommer att ha det svårt att återanpassa mig till den Svenska kulturen. Ingen siesta. Inta ha samma ”sociala” liv. Inte ha samma spontanitet eller flexibilitet. Dygnsrytmen. Ahh, just nu känns allt så himla bra här och jag ser fram emot att få spendera ytterligare 5 månader i det land som har kommit att ligga så nära mitt hjärta.

·      Namn. Eller smeknamn. Här är det något vackert och gulligt att säga ”mi amor” (min kärlek) eller ”mi vida” (mitt liv) för att visa att man bryr sig om någon. Detta stör mig inte alls. Men man säger även ”mi negra” eller ”mi gorda” (kan fritt översättas till min tjockis) och detta stör mig.  Den första för att ”neger” nog är ett av de absolut mest tabubelagda orden man kan säga. Det finns många svordomar och dåliga ord i svenskan men inget ord som jag känner är så fel att använda som just ordet neger. Men här hör jag folk och blir dagligen själv kallad ”mi negra”. Det känns lite konstigt.  ”mi gorda” stör mig mest just för att jag aldrig vet om folk antyder att jag är tjock (vilket händer, men det stör inte mig så mycket, finns bara mer av mig att älska!!) eller som det är i gullig bemärkelse. Även om jag inte bryr mig så mycket när folk kommenterar mitt utseende så gillar jag inte att bli kallad ”min tjockis” vilket typ inte är vad det betyder men jag blir så förvirrad.

·      På tal om att det. Att folk faktiskt kommenterar vad jag gör och har på mig. ”du kan inte ha de byxorna” ”du har blivit tjockare” du har blivit smalare” du kan inte använda de skorna” ”du borde ha utsläppt hår” ”du borde ha lockigt hår”. Jaha säger jag bara. Watch me. Det är inte så att jag kommer att ändra på något av detta för att ni säger så. Du får jätte gärna tycka att jag inte gör som jag borde. Men jag kommer alltid gör precis som jag vill, och vill du att något ska ändras får det bli hur du ser på mig. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: