elinenargentina.blogg.se

2014-01-15
03:46:37

Julafton

God jul!! Merry christmas!! Feliz Navidad!! Idag är det julafton vilket är den dag som man firar just julen på i Sverige. I Argentina firar man den exakta övergången mellan 24 till 25 december.

Imorse vaknade jag och Adri tidigt. Vi skulle iväg och dels hämta mina betyg från roberto vincentin och sedan även köpa några bilder. Så redan klockan 8 var jag uppe imorse. Åt lite frukt och någon brödbit. Drack lite mate och sedan blev vi skjutsade till Avellaneda.

I Avellaneda upptäckte vi att skolan var stängd så istället gick vi direkt till fotobutiken och köpte lite bilder från Receptionen innan vi tog bussen tillbaka till Reconquista. I Reconquista kollade jag för femtioelfte gången om man inte kunde köpa astrid lindgren vilket man inte kan och dom har fortfarande inte fått Stig Larsson vilket var min första ide till presenter. Jag höll på att få fnatt när ingen verkade veta vem pippi var.

Lite besviken började vi gå hemåt igen men på vägen gick vi förbi en argentinsk motsvarighet till panduro och jag kunde inte låta bli att gå in. Och jag kunde inte låta bli att komma ut 150 peso fattigare efter att ha köpt lite pysselmaterial.

Vi var tillbaka i huset klockan 11 vilket är 15 svensk tid och då drog jag igång med mitt pysslande och klappande samtidigt som jag lyckades få igång Kalle Anka från youtube. Så det såg jag faktiskt mer eller mindre i realtid med er där hemma i Sverige. Fast jag kollade inte så mycket utan var mer upptagen med att måla men min lillebror på 5 år tyckte att det var helt okej även om det var på svenska.

Efter kalle och pysllande i omgångar blev det lunch och siesta. Jag sov två timmar medan Adri endast en. Hon gick sedan upp och var duktig och städade. När jag sedan vaknade hjälpte jag till med att städa och göra empanadas med Ester min mormor och sedan fortsatte jag med mitt pysslande. 

Frammåt kvällen blir pysslandet och städandet mer och mer till terere och bara sitta och vara social. Så mycket händer inte. Ju mörkare det blir dest fler smällare och raketer börjas firas av. Man går och duschar och runt 22 åt vi middag vilket bestod av empanadas och lite annat smått som mackor. Efter det var det åter att vara smått social med familjen. Äta kakor och fruktkompott.

Klockan 12 Var fyrverkerierna som intensivast. Jag har börjat bli lite rädd för alla smällare. Eller så är det kanske inte just dem jag är rädd för utan att det är 5 åringen som springer runt med dem och tändare och att man firar av raketer mitt på gatan som bilar sedan kör förbi på 1 minut senare. Vissa smällare smäller ju inte och tänk vad som skulle hända om de börjar explodera under en bil. Och det faktum att man smeller av dem mer eller mindre rät upp i elledningar gör  mig inte lugnare. Men ingen blev skadad idag oh vi har fortfarande el. Men jag har respekt för dessa bomber alltså.

Dagens ögonblick var nog när just min 5åriga bror springer fram till mig, kramar om mig och önskar mig god jul. Så gullig han är. Sedan går man runt och önskar alla god jul. Feliz navidad till alla! Max ringde och jag pratade med honom ett tag vilket var bra och kul och nu är jag bjuden till honom och hans familj på nyår vilket ska bli sjukt kul tycket jag. Efter alla fyrverkerier sätter man sig åter med familjen och äter kakor och dricker cider för att fira Jesus födelse.

Sedan runt 2:30 gick jag, Adri och hennes pojkvän till Plazat men det var helt dött mer eller mindre. Ett tag trodde jag att jag kanske skulle kunna få se Max men vi fick inte till det. Lite innan 4 var vi hemma igen så då satt jag, Adri, Martin, Lucas, Agus och petro och drack läsk och snackade.

Nu är klockan 05:30 och jag är helt slut och ska nu få sova. Imorgon (idag) är det juldagen och det tror jag innebär ännu mera fest och framför allt massor med god mat! Puss på er och till er alla, från oss alla, en riktigt god jul! 

 Jag och Mattias, min femåriga bror som kollar på kalle Anka med mig, det enda svenska med denna jul!
Mormor Ester, mobror Fabian, Adriana, oc morbror Walter
Jag och en av alla mina mammor Loren 
Bara massa kärlek till alla mina familjer
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: