elinenargentina.blogg.se

2013-05-17
22:18:00

Spanska, klassmys och presenter till värdfamiljen Pass och Visum

Hej igen! Updateringen är inte så kontinuerlig, men det beror på två saker;
1. Bloggen ska framför allt handla om mitt år i Argentina, inte mitt "normala" liv
2. Jag är lat.
 
I måndags gick jag på min sista Spanskalektion innan planet lyfter i Augusti och mitt år i Argentina börjar. Jag vet dock inte om jag ska påstå att det var en riktig lektion eftersom att det endast var 10 min betygsamtal. Jag kan här med stolt berätta att jag har fått C (!!!!!!!) i Spanska. Många i min klass skulle vara missnöjda med det betyget men jag är sjukt nöjd. Det visade sig även att jag som hade haft VG i spanska när jag lämnade Ekliden hade E i spanska när jag började gymnasiet, vet inte vem som bedömde fel... Sen kan jag även säga att Spanska inte har varit ett ämne som jag har sattsat så himla mycket på då jag har vetat att jag ska åka till argentina och väl där så spelar det inte så stor roll om man har A eller E i spanska när man kommer dit. Det tar ändå ca 3 månader att komma in i språket!
 
På tal om tre månader så har jag en policy som lyder "ingen skype på 3 månader". Detta innebär att jag i största möjliga utsträckning ska försöka att inte skypa med vänner eller familj under de 3 första månaderna i värdlandet. Detta beror på att det tar ungefär tre månader att komma in i landet, språket och kulturen. Jag säger inte att man är färdig då utan såklart kommer man att lära sig mer om allt under hela året, men de första 3 månaderna brukar vara den trånga perioden då det är viktigt att släppa kontakten med hemlandet så mycket som möjligt. Ju starkare kontakt man har med sitt hemland, desto lättare är det att få hemlängtan och desto svårare är det att komma in i värdlandet. Om man vill ha kontakt med mig så får det bli via handskrivna brev (älskar handskrivna brev) eller mail. Så klart kommer jag att kunna Skypa om det händer något akut men det ska inte vara ofta eller regelbundet. Reaktionfrån mina nära vänner var upprörd, vilket jag förstår. Jag kan ju inte bara sticka i 3 månader utan skype!! Förmodligen kommer jag inte att lyckas heller men för mitt eget bästa hoppas jag verkligen det! 
 
På tal om att ta avsked en längre period så ska jag om tre veckor på mitt första farwell party. Det är min vän Isabelle (http://agirlacrossthesea.blogg.se) som ska åka till USA ett år med EF. Det ska bli roligt och sorgligt på samma gång, sjukt spännande. Jag tror att anledningen att hon lägger den så tidigt är densamma som jag har; att så fort det blir lov försvinner alla och då är det bättre om man har farwell innan alla försvinner för sommaren. 

Och då, på tal om att försvinna, så kommer jag förmodligen ha ett farwell party med min klass i början av Juni. Det ska bli sjukt mysigt och roligt och jag hoppas att så många som möjligt kan komma! Dock så har jag redn fått reda på att en tjej kommer att vara bortresd redan då och kommer inte hem förens efter det att skolan har slutat. henne får jag säga hejdå till redan 6 juni. 
 
Nu tillbaka till Argentina! Jag har nu sökt efter nytt pass som inte har kommit än, fast det har gått sex arbetsdagar och det ska ta runt 3-5. Utan passet är det svårt att påbörja visumprocessen. Visumprocessen för övrigt brukar vara rätt knepig och det är bra att börja i god tid! Man ska b.la. ta kontakt med en Notrius Publicus och en legitimerad översättare (vet ni hur svårt det är att bli legitimerad översättare?! Det är sjukt jobbigt!) Men mitt personbevis är levererat från skatteverket så lite har vi börjat!

Hejdå! 
Ps. Jag har börjat spana på presenter till värdfamiljen och just nu står Jazz på svenskapå listan Ds.
Min klass <3
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: