elinenargentina.blogg.se

2013-04-29
22:06:00

Länge sedan

Att blogga är inte min starka sida! Måste verkligen förbättra mig, det får inte gå runt en månad mellan inläggen i argentina!! Det har hänt MASSA saker sedan sist!

Till att börja med så har jag träffat en tjej som jag ska resa till Argentina med. Hon heter Hilde och går på Södra Latin. Det var otroligt trevligt och roligt!! Hon är jätte snäll och vi pratade om våra tankar, förberedelser och farhågor kring vad som komma ske. Det som var intressant är att vi hade tänkt på olika saker i våra förberedelser! Jag som framför allt har fokuserat på hur livet där kommer vara med skola, mobiler och vänner hade hon mest itresserat sig för språkskillnader och kulturella/politiska skillnader. Jag förstod att det fanns mycket som jag inte hade tänkt på när det kommer till resan till Argentina!
 
Efter det så har drog vi igång en mailkonversation med alla som ska åka till Argentina. Vi fick de övrigas kontaktupgifter från YFU så nu är det jag, Hilde, Hanna och Jonathan som ska åka. Vi har mailat om att vi skulle setts i Helgen men sen slutade det med att ingen kunde. Jag, Hilde och Jonathan har bitvis haft fina kik-konversationer så det är roligt. Det är rätt bra om man har lite koll på vilka det är som man ska åka med innan man sätter sig på en 24 h lång flight tillsamans, vi är alla nämligen bokade på samma flight!
 
Här om dagen fick även min nära vän Sara  (http://saraeng.se) reda på att hon blivit antagen till ett utbytesår med STS!! Jag är så HIMLA glad för hennes skull!! Men det roligt hur prosessen kan se olika ut för olika personer. I mitt fall så var det aldrig någon fråga om jag skulle åka utan snarare en fråga om var,när och hur. För 1,5 år sedan så kom den första chocken och förberedelsen för att det var då jag bestämde mig och insåg att jag skulle börja SÖKA som utbytesstudent om ett år. För ett drygt halvår sedan BÖRJADE jag söka och nu är jag där jag är, väntandes på en värdfamilj i Argentina. processen hit har alltså pågått i ca två år. Sara pratade med mig första gången om att hon ville åka i Mars, för två veckor sen drygt skicka hon in ansökan, fick ansökningsbeskedet i onsdags och sticker i slutet av sommaren! Helt olika processer som ligger bakom våra beslut, och då det är ungefär lika lång tid tills vi båda sticker så är vi förmodligen i helt olika mentala stadier!
 
På tal om mentala stadier så har jag nu börjat få resfeber! Tänk om jag inte får några ny vänner? om ingen förstår mig? om jag får allt för stark hemlängtan? hur ka jag kunna lämna mitt Svenska liv bara sådär? mina vänner i Sverige? Jag har blivit kluven! Är detta det jag vill? Men samtidigt försöker jag att mana på mig själv, jag vet att detta är en once in a lifetime experience som det vore galet dumt att tacka nej till. Jag har än så länge inte träffat någon som har ångrat sitt utbytesår och förmodligen är det helt normalt att ju närmre man kommer desto mer inser man vad det faktiskt ärman ger sig in på. Men det ÄR sjukt läskigt. Som den naturare jag är har jag så klart räknat på det hela; om vi säger att man blir 80 år gammal och man åker iväg 1 år så är det 1/80=0,0125 = 1,25% av mitt liv. Om 1,25% av mitt liv inte är super så är det en så liten del att alla de resterande 98,75% säkert kan väga upp det. Vi kan även jämföra det med att vi sover bort runt 30% av vårt liv så 1,25% av upplevelse (bra eller dåligt) måste vara värt att satsa även då man inte vet vad man får ut av det! 
 
Övriga saker som har hänt:
  • Walter i min klass har fått värdfamilj i Kalifornien! GRATTIS till honom! Han åker med Explorius för övrigt. 
  • Jag har fått en stor bunt papper från YFU med info om förläger och hur det är att vara utbytesstudent
  • Tid för nytt pass är bokad!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: